مسابقات حفظ کل و قرائت تحقیق اوقاف قم آغاز شد
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۶۱۵۷
به گزارش ایکنا از قم، این مسابقات در امامزاده ابراهیم(ع) در حال برگزاری است و نخستین روز این مسابقات به رقابت آقایان اختصاص دارد.
صبح امروز رقابتهای حفظ 20، ده، و 5 جزء، همچنین قرائت ترتیل، اذان و دعاخوانی در این مکان شریف برگزار شد و در نوبت عصر نیز قاریان و حافظان کل به رقابت خواهند پرداخت تا تکلیف نفرات راه یافته به مرحله استانی که 20 تیرماه انجام میشود روشن شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مسابقات در سالنهای جداگانه با تیمهای داوری مجزا تا موقع اذان مغرب و عشاء ادامه مییابد و امکان حضور تنها برای کسانی فراهم است که قبل ثبت نام کردهاند.
در سالن نخست، مسابقات حفظ ۵ جزء، اذان و دعاخوانی، در سالن آیتالله مشکینی، مسابقات حفظ ده و ۲۰ جزء و در سالن سوم نیز مسابقات ترتیل برگزار شد.
داوری این مسابقات در بخش اذان، دعا و حفظ ۵ جزء، بر عهده علی علیزاده، کعبی و معتمدی بود؛ داوری ترتیل نیز بر عهده آقایان کسمائی، شعاعی، رحمانی و محمدی و مسابقات حفظ ده و ۲۰ جزء نیز بر دوش آقایان ترکمن، محمدی پرچوی، نصراللهی دهدشتی و فرقانی بود.
در مجموع این مسابقات نزدیک به ۳۰۰ نفر از برادران ثبت نام کردهاند که بخش اعظم آنها در رشتههای صبح شرکت کرده بودند؛ فردا 25 خرداد نیز مسابقات بانوان در رشتههای یادشده به جز اذان برگزار خواهد شد.
یادآور میشود چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله مقدماتی در دو بخش بانوان و آقایان روزهای ۲۴ و ۲۵ خردادماه در رشتههای حفظ کل، تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰، ده و ۵ جزء همچنین اذان و دعاخوانی و با حضور ۵۰۰ نفر برگزار میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات اوقاف قم نوبت عصر حفظ کل و تحقیق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۶۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هر فردی میتواند حساب بانکی خود را وقف کند
وقف، نگهداشتن و حبس کردن عین مال و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، بهوسیلهی یکی از عقود و قرار دادن منافع آن در جهتی که واقف آن را مشخص کرده است. مال وقفشده ویژگیهایی دارد، که میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- از اعیان باشد. (نه از منافع یا دیون)
- در ملکیت وقفکننده باشد.
- دارای منفعت حلال باشد. (برخلاف آلات قمار)
- منفعت آن، متعلق به حق غیر که مانع از تصرف است، نباشد؛ بنابراین واقف نمیتواند ملکی را که رهن داده، وقف نماید.
- اصل مال، با استفاده از منافع آن، تمام نشده و به مقدار قابل توجهی باقی بماند؛ بنابراین وقف خوردنی و آشامیدنی، یا گُل برای بوییدن صحیح نیست.
- قابلیت ملکیت داشته باشد؛ بنابراین وقف شراب یا خوک صحیح نیست.
- قابل تحویل باشد؛ لذا وقف حیوان فراری که امکان تحویل آن نیست، صحیح نیست.
- برای منفعت حرام وقف نشده باشد؛ بنابراین وقف مکانی برای فروش شراب، یا برای استفادهی فِرَق ضالّه باطل است.
به گفته حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، از آنجایی که در تعریف وقف آمده بود عین مال باقی بماند و از منافعش استفاده شود، مراجع عظام ابهاماتی پیرامون وقف پول داشتند. چون استفاده کردن از پول مساوی با خرج کردن است. مقدمهای پیرامون وقف پول آماده شد و از دفتر رهبر انقلاب سوالی تحت عنوان استفتا پرسیده شد. حضرت آقا در پاسخ به استفتا جواز وقف پول را با توضیحات آن صادر کردند.
بنا به استفتا رهبر انقلاب اسلامی، «به نظر میرسد بقا مالیت پول، توجیه قابل قبولی برای صحت وقف آن است. والله العالم. در این مسأله نیاز به اطلاق نیست. زیرا وقف جزو عناوین امضا شده در شرع است و حکم تأسیسی نیست و شک نمیتوان داشت آن کسانی که وقف را تأسیس و در طول زمانها اجرا کردهاند، هدفشان این بوده که چیز ثابتی را بگذارند که عوائد آن صدقه جاریه باشد. بلی ممکن است در آن روزگار چیز ثابت، منحصر در عین بوده است، اما این موجب اختصاص حکم به عین نمیشود؛ چون غرض و هدف معلوم است و شارع مقدس همین را امضا فرموده است. والحمدلله»
حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره روشهای نوین وقف که سازمان اوقاف برای ترویج آن ورود کرده، گفت: در روشهای نوین وقف، نیتهایی که در حوزه دانش بنیانها صورت میگیرد، زیاد است. مثلاً میگوییم واقفان در حوزه دانش بنیانها وقف پول کنند.
حجتالاسلام خاموشی ادامه داد: مردم باید بدانند که هر فردی میتواند بجای رقبه (زمین) حساب بانکی خود را وقف کند. یعنی حسابش را اعلام وقفیت کند. هر پولی هم به آن حساب آمد، حکم وقف دارد و سود پول را هزینه نیت واقف میکنیم.
پیش از این، نماینده ولی فقیه در نشست تخصصی بررسی نحوه مشارکت و هم افزایی برای تحقق سند توسعه وقف قرآنی گفته بود، از زمانی که استفتا پول و سهام را از محضر مقام معظم رهبری به عمل آوردیم، توانستیم حرکت خوبی را در این زمینه انجام دهیم. اخیراً هم به دنبال استفتا وقف سکوها (پلتفرمها) هستیم. سازمان اوقاف میتواند با مولدسازی و رفتن به سمت به جریان انداختن پولهای راکد، وقف را به سمت رفع نیازهای مردم ببرد و از جانب دیگر به سمت رعایت وقف برای کارهای سودآور اتفاقات خوبی را رقم بزند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت